Charakteristika školy:
Základní škola a Mateřská škola Doksy – Staré Splavy, je integrované zařízení mateřské školy, základní školy a školní družiny rodinného typu. Škola je situovaná v malebném prostředí Máchova jezera, kde se nachází ideální místa pro výchovné, vzdělávací i relaxační vycházky. Škola je málotřídní, to znamená, že některé ročníky jsou spojeny v jedné třídě. Ve školním roce 2022 -23 máme pět ročníků rozdělených do tří tříd: I. -1., 2. ročník, II. - 4. ročník., III. - 3., 5. ročník.
Koncepčním zaměřením školy je inkluzivní vzdělávání, kterému systém málotřídní školy maximálně vyhovuje.
Prostory MŠ jsou umístěny v přízemí budovy a mají svůj vlastní vchod. Mateřská škola je jednotřídní s celodenním provozem. Třída je smíšená a jsou v ní umístěny děti ve věku 2 – 7 let. Kapacita mateřské školy je 25 dětí. Má jednu větší třídu, která slouží jako herna, menší „pracovnu“ se stolečky pro výtvarné a pracovní aktivity, lehárnu, šatnu, WC a umývárnu.
Škola má k dispozici vlastní kuchyň, která slouží jako vývařovna i jídelna. Zajišťuje dětem celodenní stravování a pitný režim.
Co nabízíme:
- INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP = nízký počet žáků ve třídě
- BEZPEČNÉ A PODPORUJÍCÍ KLIMA ŠKOLY
- ZÁJMOVÉ AKTIVITY = široký výběr zájmových útvarů od 1. ročníku
- EFEKTIVNÍ A MOTIVUJÍCÍ METODY VÝUKY (FIE, Elkonin )
- SYSTEMATICKÁ PODPORA A ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI
- ŠKOLNÍ A TŘÍDNÍ PROJEKTOVÉ DNY
- PŘESTÁVKY VENKU
- DOPROVOD PŘI DOJÍŽDĚNÍ Z DOKS (žáci dojíždí s doprovodem asistentky)
Výchovně vzdělávací program „SPLAVÁČEK“
- VVP “Splaváček” je zaměřen zejména na PREVENCI případných potíží ve škole.
- ZŠ a MŠ Doksy – Staré Splavy nabízí prostor a specifické podmínky i dětem, které již mají problémy s učením nebo chováním (dále SPUCH), lehkou mozkovou disfunkcí (LMD),jsou méně přizpůsobivé velkému kolektivu, pracují pomalejším tempem apod.
- Specifickými poruchami učení a chování se rozumí:DYSLEXIE – porucha čtení a pochopení textu
DYSGRAFIE – porucha psaní
DYSKALKULIE – matematické obtíže
DYSPRAXIE – obtíže ve vykonávání běžných motorických činností,v PV,VV…
Hyperaktivita, pomalé tempo, neschopnost koncentrace pozornosti atd.
- Specifickými poruchami učení a chování se rozumí:DYSLEXIE – porucha čtení a pochopení textu
Feuersteinova metoda
Feuersteinova metoda je zaměřena na rozvoj umění učit se. Umožňuje zjišťovat a rozvíjet učební potenciál jedince. Vychází z principů Strukturální kognitivní modifikovatelnosti a zkušenosti zprostředkovaného učení, tzn. z pohledu na lidský organismus jako na otevřený systém schopný adaptace a změny. Podstatou metody je stimulace kognitivního rozvoje, který umožňuje školní, sociální a osobnostní růst. Feuersteinova metoda představuje nejpropracovanější systém pro rozvoj dovedností myslet a učit se.
Metoda, která akceleruje naše myšlení, zvýší efektivitu učení, naučí pracovat s chybou, přinese radost a klid do naší práce,
má motto:
“Nechte mě chvilku… , já si to rozmyslím”
V naší škole působí certifikovaní mediátoři metody FIE. Metodu jsem zahrnuli do mimoškolních aktivit.